ADÓ 1%

★ ★ ★ Személyi edzés ★ ★ ★

Táplálékkiegészítők #1 Vitaminok

2019. aug 20. - 21:27 -- Csóka Gábor

Táplálékkiegészítők

A vitaminok egy sportoló életében az étrend-kiegészítés alapját képezik. A vitaminok segítenek a fejlődésben, az izomtömeg növekedés elengedhetetlen feltételét képzik, de szerepet játszanak a csontsűrűségben, és gyakorlatilag a test általános működésének feltételeit jelentik. De milyen vitamint érdemes, kell szedni az edzéshez?

A vitaminokról általában

Akár sportolsz, akár csak fontos a számodra, az egészséges életmód, figyelnek kell a megfelelő vitaminbevitelre. De mik is a vitaminok valójában? A vitaminok olyan szerves vegyületek, amelyek kis mennyiségben is, de nélkülözhetetlenek az élőlények számára, viszont az előállításukra a szükséges mennyiségben nem képes a szervezet.

Oldhatóságuk szempontjából két nagy csoportra oszthatjuk őket: zsírban oldódó vitaminok (A,D,E,K), és vízben oldódó vitaminok (B-vitaminok, C-vitamin)

Zsírban oldódó vitaminok

A-vitamin

A látásra gyakorolt jótékony hatása mellett fontos szerepet tölt be a fehérjeszintézisben, ami az izom építésének egyik legfőbb folyamata. A sportolók gyakran alacsony zsírtartalmú diétát követnek, ezért fokozottan ügyelni kell a szervezetük megfelelő A-vitamin ellátottságára. Az A-vitamint megtalálhatod a halban, tojássárgájában, májban és a magas zsírtartalmú tejben.

D-vitamin

Támogatja a szervezet kalcium- és foszfor felszívódását, szerepe van a csontok egészséges állapotának fenntartásában, a fogak erősségének megőrzésében. A kalcium nélkülözhetetlen az izom-összehúzódáshoz, és ha nem elég a mennyisége a szervezetben izomgörcsök, rándulások léphetnek fel. A D-vitamint megtalálod a tejben, gabonafélékben, olajos halakban és a tojásban.

E-vitamin

Az E-vitamin egy erős antioxidáns, ezért minden hatása ebből a tulajdonságából ered. Védi a test sejtmembránjait, ami a sejtek működése szempontjából kiemelkedően fontos. A szervezet működése során úgynevezett szabadgyökök keletkeznek és többek között az E-vitamin ezeket ártalmatlanná teszi, így folyhat tovább a test zavartalan működése. A súlyzós edzés is egy stresszhelyzet a testünk számára, amely folyamán szabadgyökök keletkeznek, ezáltal különösen fontos az E-vitamin megfelelő bevitele az edzéseket megelőzően. E-vitamin forrás többek között az  olajos magvak, növényi olajok mint például: mogyoró, mandula, napraforgó.

K-vitamin

A K-vitamin fontos a véralvadást előidéző fehérjék képződésében. Védi a szervezetet a külső fertőzésekkel szemben, a kalcium és a kálium felszívódását segítve erősíti a csontokat és hozzájárul a méregtelenítéshez. A K-vitamint a szervezet önmaga is elő tudja állítani, mégpedig a testben élő baktériumok révén, amelyek gombás fertőzések ellen is megvédik a szervezetet. Éppen ezért a K-vitamin bevitele csak orvosi javaslatra indokolt. Kiváló K-vitamin források a zöldségek, mint például a kelkáposztafélék, petrezselyemzöld és a répafélék.

Vitaminok

Vízben oldódó vitaminok

B- vitaminok

A B-vitaminok a nagy megerőltetéssel járó sportot űzők számára fontosak, mivel az energiatermelésben és a sejtek megújulásában vesznek részt. A B1,B6 és B12-vitaminok hozzájárulnak az izomnövekedéshez, segít a hemoglobin termelésben, ezzel segítve az oxigéntermelést a szervezetben. Felsorolhatatlan az a sok szervi funkció, amihez szükség van B-vitaminokra, de ami a sportolók számára a legfontosabb, az a szénhidrát anyagcsere és az idegrendszer szöveteinek fenntartása. A B-vitaminok első sorban a teljes kiőrlésű gabonában fordulnak elő.

C-vitamin

Sokan nincsenek  tisztában a C-vitamin szerepével. Először is antioxidáns, amely védi a sejteket a káros szabad gyökök támadásaitól, így támogatva a regenerálódást és növekedést.

Másodszor az aszkorbinsavnak fontos szerepe van az aminósav anyagcserében, különösen a kollagén létrehozásában. A kollagén a kötőszövetek legfontosabb összetevője, amely a csontokat és izmokat összeköti. A súlyzós edzésekkor óriási teher éri a kötőszöveteket, így ha ezek nincsenek megfelelően ellátva tápanyaggal, bizony könnyen vezethetnek sérülésekhez. Természetes C-vitamin forrás többek között a grapefruit, narancs, papaya, petrezselyem, brokkoli és a kelbimbó.

Multivitamin

Nem csak sportolók, hanem az egészséges étrendet követők számára is javasolt egy multivitamin készítmény. Ez olyan termék, amelyben minden vitamin és ásványi anyag, nyomelem megtalálható. Célszerű egy erősebb készítményt vásárolni, mivel ezek biztosan fedezik a napi vitamin igényt. Túladagolástól nem kell tartanunk, ugyanis még a legerősebb készítmények sem érik el a veszélyes mértéket az összetevők terén.

Összegzés

Bármilyen edzés, vagy intenzív mozgásforma nagy megterhelést jelent a szervezetnek. Fontos, hogy ne merítsük ki az energia raktárainkat, és ezt a megfelelő és rendszeres vitamin bevitellel tudjuk elkerülni. A vitaminok segítenek a fejlődésben, erősítik az immunrendszerünket, hozzájárulnak a kiegyensúlyozott egészséges életvitelhez. 

Kíváncsi vagy a fehérjékre is? Itt megtalálod: Táplálékkiegészítők #2 Fehérjék