★ ★ ★ Személyi edzés ★ ★ ★

Kempo és a K1

2019. nov 12. - 10:20 -- Csóka Gábor

Verebes Miki Kempo

A harcművészet egy életforma. Megtanít küzdeni, győzni és veszíteni is. Mi a különlegessége a kemponak? Hogy hoz formába a K1? Erről beszélgettem Verebes Mikivel.

Mesélj egy kicsit a Kemporól, hány féle ág van, honnan indult, mi is ez a sport?

A legősibb harcművészetek közé tartozik, több fajtája létezik. Én a shorinji toraken ryu vonalat képviselem. A stílus Kínából ered, ahonnan Koreába, majd később Japánba került, és a vándorlás során magába szippantotta a számára hasznosítható praktikákat, rendszereket, tanokat.  A kempoban megtalálható mind a földharc, álló harc, judo elemek, önvédelem, tehát egy nagyon komplex sportról van szó. Kempo edzés

Kritikaként azt szokták megfogalmazni, hogy ez a sport mindenből ad egy kicsit, de semmiből nem ad igazán sokat. Ezzel nem értek egyet, hiszen ez csak azon múlik, hogy ki mennyi időt és energiát fektet a tanulásba, fejlődésbe. Nagy előnye, hogy kortól, nemtől, alkattól függetlenül mindenki megtalálja a neki ideális elemeket. Például aki kicsit zömökebb, jobban kedveli majd a földharcot, aki atletikusabb alkat, az álló harcot tudja könnyebben elsajátítani. 

Több harcművészet inkább a látványelemeket részesíti előnyben, mint az önvédelmi részt. A kempo miben erősebb inkább?

A kempoban rengeteg önvédelmi, közelharc technika található, ami kevésbé látványos, viszont annál hatékonyabb. Olyan technikai elemeket lehet ezáltal elsajátítani, hogy egy 50 kilós nő könnyen tud egy 100-110 kg-os jó fizikumú férfit is hatástalanítani. Pár példa ezekre: ágyékrúgás, toroktámadás, fül, izületek támadása, ez tisztán technikai tudás. Ezeknél az önvédelmi technikáknál az erő kevésbé számít, itt gyorsasággal, és technikai fölénnyel lehet győzni. Gondoljunk csak bele mennyire zavaró, ha egy szúnyog, vagy muslinca belerepül a szemünkbe, nem nagyon tudunk ilyenkor másra koncentrálni. Akkor mennyire lehet kellemetlen, ha valaki a szemünkbe nyúl. Ott már nem számít az erőfölény.

Hogy épül fel egy edzés?

Külön kell választani a hobbi és versenysportolókat, hiszen teljesen más edzéstervet követünk. A hobbi sportnál általában a heti 3 alkalmas edzés a következő tematikát követi. Az első napon erőnléti edzés, kevesebb önvédelem, a második napon inkább a tradicionális technikai részek kerülnek előtérbe, és a harmadik napon kimondottan a harcon van a hangsúly. A versenysportolók számára heti 4-5 alkalommal tartok edzést. Náluk a versenynaptár, ami meghatározza a metodikát, vannak alapozó időszakok, és versenyfelkészülés.

Az alapozó időszakokban az erő-állóképesség fejlesztés a meghatározó, és ahogy közelednek a versenyek, fokozatosan kerül be egyre több technikai elem, majd felkészítő versenyek, világkupa, és év végén a világbajnokság. Náluk inkább a versenytechnikák vannak előtérben ebben az időszakban. Ha valaki egy idő után nem szeretne már versenyeken indulni, de többet szeretne kihozni a kempoból, mint hobbi, akkor van lehetősége jobban elmerülni a tradicionális technikai részbe, mint például egyéni Kata, szinkron Kata, önvédelmi bemutatók, ezek ennek a sportnak a látványosabb elemei.

Kempo

Mennyiben más a K1?

A K1 nem harcművészet, hanem versenyszabály rendszer. Rengeteg sport stílusát ötvözi, mint karate, kick-box, kungfu, gyakorlatilag a k-sportok stíluselemei vannak összegyúrva. Ezt a sportot inkább azokan javaslom, akik kevésbé kedvelik a földharcot, hiszen ez egy állóharc, rengeteg láb munkával. Akinek tetszik a kick-box, a box, a karate, az ebben a sportban megtalálja a számítását. A teljesen kezdőtől a haladókon át mindenkit várunk, hiszen itt is külön edzéstervek vannak a különböző szinteknek megfelelően. K1 edzés

Aki esetleg mozgásszervi problémákkal vagy túlsúllyal küzd, elkezdhet egy ilyen sportot?

Ezeknél a sportoknál mindegy, hogy milyen alkattal állóképességgel kezded el. Nyilván plusz 20 kg túlsúllyal lassabban fogsz haladni a fejlődésben, de az erő-állóképesség edzések során ettől fokozatosan megszabadulsz, és elsajátítod azokat a technikai elemeket, amiket a való életben is tudsz majd alkalmazni. Ezenkívül rengeteg nyújtó gyakorlatot is végzünk, melynek jótékony hatása van nem csak az izomzatra, hanem az izületekre, szalagokra is. Rengeteg olyan törzs erősítő gyakorlatot végzünk, mellyel a gyógytornászok is erősítik az izületi, és gerinc problémákban szenvedők izomzatát.

Vállöv erősítés, gumikötéllel végzett hát, láb gyakorlatok. Ezek segítségével, a problémás területeket szépen helyre tudjuk hozni. A saját testsúlyos mozgás az amivel elő lehet készíteni a szervezetete a magasabb szintű terhelésre. A mozgásformák nagyon színesek, és olyan mozgás koordinációt adnak ami más sportokkal sokkal nehezebben érhető el, és emellett nagyon jó erő-állóképességet biztosít.